voiced their concern about Russia’s unilateral policies in the breakaway territories, such as
Russian economic investments in Abkhazia in 2008.143
The EU and Georgia, moreover, had different views on the question of the extent to which
conflict resolution should be regarded as a priority in the EU’s involvement in Georgia. The
ENP Action Plan endorsed by the EU-Georgia Cooperation Council in November 2006 aimed
at contributing to economic integration and deepening political co-operation. These action
plans are instruments designed to provide clarity on priorities, challenges and the next steps to
be taken. They also provide benchmarks for further integration.144 The question of the extent
to which conflict resolution should be regarded as a priority was the one that raised most
obstacles before an agreement on this plan could be reached. The EU was reluctant to take it
up as a main priority, as requested by Tbilisi.145 The 2006 ENP Action Plan eventually
defined the promotion of the peaceful resolution of internal conflicts as “priority area 6” and
included an extensive list of initiatives to be taken, ranging from support for “the active
involvement of civil society in the conflict resolution efforts” to raising the issue of their
settlement in EU-Russia political dialogue meetings.146
The strengthening of the Georgian armed forces raised some concerns in Brussels. Speaking
at a conference in Slovenia on 28 August 2006, EC External Relations Commissioner,
Benita Ferrero-Waldner, deplored the fact that defence expenditure in Azerbaijan and
Georgia were “going through the roof” – and that this was unjustified, taking into account
the enormous financial needs of education, health and small businesses.147
The need for a cautious, long-term approach was further raised when the changes in the
negotiating format and the internationalisation of the peacekeeping forces in Abkhazia and
South Ossetia – one of President Saakashvili’s key priorities in conflict resolution – were
being discussed. Since “Georgian territory’s annexation is taking place behind these
peacekeeping troops,”148 it was about time to replace or at least weaken Russia’s presence
with an international force. But such a change in the peacekeeping framework was strongly
143 Reuters, “EU Concerned at Russian Moves on Abkhazia”, 10 March 2008,
http://www.reuters.com/article/asiaCrisis/idUSL10832593 (accessed on 24 August 2009).
144 Semneby, op. cit., pp. 80-81.
145 See Popescu, “Europe’s Unrecognised Neighbours”, op. cit., pp. 8-9.
146 EU/Georgia Action Plan, http://ec.europa.eu/world/enp/pdf/actio … nal_en.pdf
(accessed on 24 August 2009).
147 “EU Warns Georgia over Increasing Defense Budget”, Civil Georgia, 30 August 2006; Radio Free
Europe/Radio Liberty, Newsline, 30 August 2006.
148 “Saakashvili reiterates peaceful approach to conflicts”, Civil Georgia, 11 July 2006.
выразил свою озабоченность по поводу односторонней политики России в сепаратистских территорий, таких как
Русский экономических инвестиций в Абхазии 2008.143
ЕС и Грузией, кроме того, имеют различные мнения по вопросу о степени, в которой
урегулирование конфликтов должно рассматриваться как приоритет в участии ЕС в Грузии.
План действий ЕПС одобрена ЕС-Грузия Совет по сотрудничеству в ноябре 2006 г., направленное
на содействие экономической интеграции и углубления политического сотрудничества. Эти действия
Планы документов, призванных внести ясность в отношении приоритетов, проблем и дальнейших шагов, которые
быть приняты. Они также дают ориентиры для дальнейшего integration.144 вопрос о степени
которой урегулирование конфликтов должно рассматриваться как приоритет был тот, который поднял наиболее
препятствия, до заключения соглашения по этому плану может быть достигнута. ЕС не желает взять его
в качестве главного приоритета, в соответствии с просьбой Tbilisi.145 2006 Плана действий ЕПС в конечном итоге
определено содействие мирному урегулированию внутренних конфликтов, как "приоритетной областью 6" и
включен обширный перечень инициатив, которые должны быть приняты, начиная от поддержки для "активной
Участие гражданского общества в усилий по урегулированию конфликта ", чтобы поставить вопрос о своей
урегулирования в ЕС-Россия политического диалога meetings.146
Укрепление вооруженных сил Грузии вызывает некоторую обеспокоенность в Брюсселе. Говорить
на конференции в Словении от 28 августа 2006 года ЕС комиссар по внешним связям,
Бенита Ферреро-Вальднер выразила сожаление по поводу того, что расходы на оборону в Азербайджане и
Грузии были "происходит через крышу" - и что это было неоправданным, учитывая
огромные финансовые нужды образования, здравоохранения и малого businesses.147
Необходимость осторожного, долгосрочный подход был также поднят, когда изменения в
переговорного формата и интернационализации миротворческих сил в Абхазии и
Южная Осетия - один из ключевых приоритетов президента Саакашвили по урегулированию конфликтов - были
обсуждается. Так как "аннексию территории Грузии является происходит за этими
миротворческие войска ", 148 было пора заменить или, по крайней мере ослабить присутствия России
с международными силами. Но такое изменение в рамках миротворческой решительно
_______________________________
143 Reuters ", ЕС обеспокоен на русский движется по Абхазии", 10 марта 2008 года
http://www.reuters.com/article/asiaCrisis/idUSL10832593 (по состоянию на 24 августа 2009).
Семнеби 144, оп. соч., с. 80-81.
145 См. Попеску, "Europe's Непризнанные соседей", соч. соч., с. 8-9.
146 ЕС и Грузией Плана действий, http://ec.europa.eu/world/enp/pdf/actio … nal_en.pdf
(по состоянию на 24 августа 2009).
147 "ЕС предупреждает Грузию по поводу роста Оборонный бюджет", Civil Georgia, 30 августа 2006 года; Радио Свободная
Европа / Радио Свобода, Newsline, 30 августа 2006 года.
148 "Саакашвили вновь заявляет о мирном подходе к конфликтам", Civil Georgia, 11 июля 2006 года.
(страница 57)