confused of that.” 115 These remarks may have been addressed to the American allies in the Middle East that felt threatened by Iran’s nuclear policies.
But announced in Tbilisi, in the middle of the growing tension between Georgia and Russia, these statements could have been taken by the Georgian Government, and its President, as being addressed to Georgia, too.
According to the New York Times, in a private dinner the American Secretary of State warned President Mikheil Saakashvili not to get into a military conflict with Russia that his country could not win.116According to a senior American official “she told him, in no uncertain terms, that he had to put a non-use of force pledge on the table”.117
Russia appeared at first to support a German peace plan intended to de-escalate tensions in Abkhazia, but during the visit to Moscow by German Minister for Foreign Affairs Steinmeier on 18 - 19 July, President Medvedev reportedly reiterated Russia’s and Abkhazia’s demands that Georgia sign an agreement with Abkhazia on the non-use of force as a precondition to further talks. President Medvedev also called for the retention of the existing negotiation formats and Russia’s peacekeeping role.
On 21 July, US Deputy Assistant Secretary Bryza stated that it was not acceptable to consider a non-use of force pledge as a precondition for the negotiations. This issue should be on the negotiating table along with other issues, and particularly the issue of the return of internally displaced Georgians to Abkhazia, in order to come to a bargain that would move the peace process forward: “It is impossible for any negotiating party to agree to the core elements of the bargain that needs to be struck as a precondition for launching the negotiation. That is not a good-faith set of preconditions.”118
In the second half of July 2008 Russia conducted a military exercise near its border with
Georgia, under the code name “Caucasus 2008.” At the same time, a joint training exercise involving about 1 000 American and 600 Georgian troops, and small forces from Armenia, Azerbaijan and Ukraine, was held at the military base of Vaziani in Georgia, under the name “Immediate Response 2008.”It was reportedly aimed among others at increasing troop
_________________________
115 Ibid.
116 Cooper and Shanker, op. cit.
117 Cooper and Shanker, op. cit.
118 See the interview with U.S. Deputy Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Matthew Bryza by Brian Whitmore: “Bryza: Does Russia Wish to be a Facilitator, or A Party to Conflict?”, RFE/RL, 21 July 2008, http://www.rferl.org/content/Abkhazia_B … 85188.html (accessed on 28 August 2009).(страница 47)
Она также сказала: “мы воспринимаем очень и очень чрезвычайно наши обязательства защитить наших союзников, и никого это не должно смущать.” 115 Этим замечаниям, возможно было адресовано американским союзникам на Ближнем Востоке, которые чувствовали угрозу от ядерной политики Ирана.
Но объявленные в Тбилиси, в середине растущей напряженности между Грузией и Россией, эти утверждения, возможно, были взяты грузинским Правительством и его президентом также как обращенное к Грузии.
Согласно "Нью-Йорк Таймс", на частном обеде американский Госсекретарь попросила президента Михаила Саакашвили не вступать в военный конфликт с Россией, который его страна выиграть не могла. 116
Согласно заявлению высокопоставленного американского чиновника “она сказала ему недвусмысленно, что он должен положить поручительство неиспользования силы на столе” .117
Россия, казалось, сначала поддерживала немецкий план мирного урегулирования, предназначенный, чтобы сократить напряженные отношения в Абхазии, но в течение посещения Москвы немецким Министром Иностранных дел Штейнмеера 18 - 19 июля, президент Медведев по сообщениям повторил требования России и Абхазии что Грузия подпишет соглашение с Абхазией на неиспользовании силы как предварительное условие на дальнейшие переговоры. Президент Медведев также призвал к сохранению существующих форматов переговоров и роли России по поддержанию мира.
21 июля американского помощник Госсекретаря Брайза заявил, что не приемлемо рассматривать неиспользование применения силы как предварительное условие для переговоров. Эта проблема должна быть на столе переговоров наряду с другими проблемами, и особенно проблема возвращения внутренне перемещенных грузин к Абхазию, для того, чтобы прийти к соглашению, которое продвинуло бы мирный процесс: “Это невозможно для любой стороны ведения переговоров согласиться на основные элементы соглашения, которые обязательно будут поломаны как предварительное условие, чтобы начать переговоры. Это не набор честных намерений предварительных условий. ”118
Во второй половине июля 2008 года Россия провела военные учения около своей границы с Грузией, под кодовым названием “Кавказ 2008.” В то же самое время, объединенное тренировочные учения, вовлекающие приблизительно 1 000 американских и 600 грузинских войск и маленькие силы из Армении, Азербайджана и Украины, было проведено на военной базе Вазиани в Грузии под названием “Немедленный ответ 2008.”
____________________________
115 Ibid.
116 Cooper and Shanker, op. cit.
117 Cooper and Shanker, op. cit.
118 See the interview with U.S. Deputy Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Matthew Bryza by Brian Whitmore: “Bryza: Does Russia Wish to be a Facilitator, or A Party to Conflict?”, RFE/RL, 21 July 2008, http://www.rferl.org/content/Abkhazia_B … 85188.html (accessed on 28 August 2009).
(страница 47)