In avisit to Moscow in January 1994, President Clinton compared Russia’s stabilising potential with American policies in Panama and Grenada.85
1995 - 2001: Energy Security and Military Cooperation
The signing of “the contract of the century” between Western oil companies and Azerbaijan in September 1994 led to a reorientation of American policies in the region. The Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) project – a major pipeline that would transport oil from Azerbaijan to the Turkish harbour of Ceyhan – became the symbol of this energy strategy.
The American policy on energy security seemed indeed to be to the advantage of Georgia, and not only in economic terms. Tbilisi wanted to overcome the perceived indifference of Washington and other Western capitals to Georgia’s domestic problems by increasing its geopolitical significance. This could partly be achieved if Georgia became a bridgehead between Europe and Asia and a transit country for oil transport, in line with American energy security interests.
It soon became apparent to the United States that energy security had to be bolstered in the South Caucasus by strengthening political and economic reforms and managing the various ethnic conflicts that were dividing the region. This became of increasing concern during the second Clinton administration. In July 1997, Deputy Secretary of State Strobe Talbott declared, that conflict resolution in the South Caucasus “must be Job One for US policy in the region.”86
American support of Georgia’s state-building process was largely concentrated on military reforms. This support was not only bilateral but was also given within the larger military cooperation framework created by NATO’s Partnership for Peace (PfP). Georgia had signed the PfP Framework Document in March 1994.87 It also participated in the Euro-Atlantic Partnership Council (EAPC), created by NATO in May 1997 to enhance PfP cooperation.________________________________
85 Carolyn McGiffert Ekedahl and Melvin A. Goodman, The Wars of Eduard Shevardnadze, London, Hurst & Company, 1997, p. 277.
86 “A Farewell to Flashman: American Policy in the Caucasus and Central Asia,”, an Address by Deputy Secretary of State Strobe Talbott at the Johns Hopkins School of Advanced International Studies, 21 July 1997.
87 On Georgia’s relationship with NATO see the paper on Georgia written by Marta Jaroszewicz in “NATO’s New Role in the NIS Area, Interim Project Report: NATO and its Partners in Eastern Europe and the Southern Caucasus,” Warsaw, Osrodek Studiow Wschodnich, Centre for Eastern Studies, December 2003, pp. 42-46.
(страница 37)
Во время визита в Москву в январе 1994 года, Президент Клинтон сравнил потенциал стабилизации России с американской политикой в Панаме и Гренаде 85
1995 - 2001: Энергетическая безопасность и военное сотрудничество
Подписание “контракта столетия” между Западными нефтяными компаниями и Азербайджаном в сентябре 1994 года приводил к переориентации американской политики в регионе.
Проект Баку-Тбилиси-Джейхан (BTC) – главного трубопровода, который транспортировал бы нефть от Азербайджана до турецкой гавани Джейхан - стал символом этой энергетической стратегии.
Американская политика по энергетической безопасности, казалось, действительно была выгодна Грузии, и не только с экономической точки зрения. Тбилиси хотел преодолеть воспринятое безразличие Вашингтона и других столиц западных государств к внутренним проблемам Грузии, увеличивая свое геополитическое значение. Это могло бы быть частично достигнуто, если бы Грузия стала позицией между Европой и Азией и страной транзита для нефтяного транспорта, в соответствии с американскими интересами энергетической безопасности.
Это скоро стало очевидным для Соединенных Штатов, что энергетическая безопасность должна была быть поддержана на Южном Кавказе, усилением политических и экономических реформ и управляя различными этническими конфликтами, которые делили область. Это случилось с увеличивающимся беспокойством в течение второй администрации Клинтона. В июле 1997, Строб Заместителя госсекретаря, который Талботт объявлял, то решение конфликта на Юге Кавказ, "должен быть Работой Один для американской политики в области. ”86
Американская поддержка процесса строящегося грузинского государства была в значительной степени сконцентрирована на военных реформах. Эта поддержка была не только двусторонней, но и предоставляла также в большей степени в пределах военной структуры сотрудничества, созданным Партнерством с НАТО во имя мира (PfP). Грузия подписала PfP Документ Структуры в марте 1994 года.87, Она также участвовала в евроатлантическом Совете Товарищества (EAPC), созданного НАТО в мае 1997 года, чтобы увеличить PfP сотрудничество.
______________________________________
85 Carolyn McGiffert Ekedahl and Melvin A. Goodman, The Wars of Eduard Shevardnadze, London, Hurst & Company, 1997, p. 277.
86 “A Farewell to Flashman: American Policy in the Caucasus and Central Asia,”, an Address by Deputy Secretary of State Strobe Talbott at the Johns Hopkins School of Advanced International Studies, 21 July 1997.
87 On Georgia’s relationship with NATO see the paper on Georgia written by Marta Jaroszewicz in “NATO’s New Role in the NIS Area, Interim Project Report: NATO and its Partners in Eastern Europe and the Southern Caucasus,” Warsaw, Osrodek Studiow Wschodnich, Centre for Eastern Studies, December 2003, pp. 42-46.
(страница 37)